Dina förväntningar kan påverka din upplevelse, var sig det är ett arbetsmöte på jobbet eller ett glas vin

Tänk dig att du skall träffa en person för första gången. Innan mötet får du av en kollega höra att personen som du skall möta är både inkompetent och otrevlig, eller att din kollega istället säger att personen är väldigt kunnig och mycket vänlig. Beroende på vilken information som du fick, går du till mötet med helt olika förväntningar.

Vilka förväntningar som vi har när vi går in i ett möte påverkar vår perception och därmed hur vi interagerar med den andra. Det finns god anledning att inte underskatta betydelsen av våra förväntningar.

Hur stor påverkan våra förväntningar har belyses särskilt väl i ett experiment med vin.

Deltagarna fick värdera olika viner på en skala. Till skillnad från en vanlig vinprovning fick deltagarna prova samma vin, men med informationen om att det ena provet var ett dyrt vin och det andra provet var ett billigt vin.

Trots att det var exakt samma vin de drack, värderades det som man trodde var det dyra vinet högre än det som man trodde var det billiga vinet.

Nu skulle man kunna tro att försökspersonerna uppgav att det dyra vinet smakade bättre för att verka var kunniga vinkännare. För att vara på den säkra sidan använde man också en hjärnscanner. Där kunde man se att de områden i hjärnan som reagerar på upplevelser av välbehag aktiverades mer när försökspersonerna smakade det dyra vinet.

Det indikerar att deltagarna faktiskt uppskattade vinet som de trodde var dyrt betydligt mer än vinet som de trodde var billigt.

Förväntningar påverkar vår upplevelse mer är vi tror, vare sig det är ett möte på jobbet eller ett glas vin på en restaurang under sommarsemestern.

Våra förväntningar påverkar upplevelsen av ett glas vin.