Vad är en förhandling?

En förhandling är en ömsesidigt verkande kommunikationsprocess i syfta att fatta ett gemensamt beslut, där minst den ena parten vill ha något av den andra.

Med den definitionen kan man förklara vad en förhandling är på två olika sätt. Dels från ett tekniskt och dels från ett emotionellt perspektiv.

Det tekniska perspektivet på vad en förhandling är:

Det man beslutar om är i regel hur man skall fördela någon form av resurser. Det klassiska exemplet är en säljare och en inköpare som förhandlar priset på en vara eller tjänst. Men det kan naturligtvis vara mycket annat som man förhandlar om.

Det man förhandlar om kan man kalla själva sakfrågan. Det vill säga vad förhandlingen handlar om.

Det emotionella perspektivet på vad en förhandling är:

I och med att en förhandling är en ömsesidigt verkande kommunikationsprocess innebär det att flera emotionella parametrar är involverade. Vi människor är sociala varelser och den emotionella påverkan vi har på varandra är stor. Därför är det av stor betydelse för slutresultatet hur relationen och kommunikationsprocessen utvecklas.

En viktigt parameter är i vilken grad parterna har tillit till varandra. Om tilliten är låg från båda eller bara ett håll kan det innebära att överenskommelsen inte följs på ett adekvat sätt.

Här finns en längre artikel om förhandlingsteknik och här hittar du flera tips och råd om förhandlingar