– lär dig förhandla på ett strukturerat och målmedvetet sätt
Kursen fokuserar huvudsakligen på att träna de tekniska aspekterna av en förhandling. Du får god förståelse för de olika faserna. Dessutom får du veta vad du skall tänka på i respektive fas.
Upplägget är att mixa teori med flera olika upplevelsebaserade övningar som pedagogiskt bygger på varandra. Det bidrar till olika insikter och ”AHA”-upplevelser. Detta i sin tur bidrar till att den nya kunskapen inte bara stannar kvar som teori hos kursdeltagaren utan också kan tillämpas i verkligheten efter slutförd kurs.
Varje övning som vi gör under kursen följer följande upplägg; förberedelse, förhandling och slutligen reflektion i syfte att lära sig av den nya erfarenheten.
Läs förhandlingsmanualen
Här hittar du en mer utförlig introduktion till hur en förhandling går till och olika förhandlingstekniker.
Tid: 09.00 till 16.30 (lunch 12.00 till 13.00)
Pris: 8 500 kr (exkl. moms)
Plats: På distans eller i Stockholm, Malmö eller Göteborg
Max 16 deltagare
Nästa kurstillfälle: 26 maj 2025
Kursledare: Ulf Giege
Målgrupp
Denna kurs i förhandlingsteknik vänder sig till dig som vardagligen förhandlar i olika situationer. Exempel på deltagare är chefer, projektledare, inköpare, säljare, HR, och fackliga ombudsmän, med mera. Att lära sig förhandla och reflektera över sin förhandlingsteknik och taktik är därför viktigt för många. Och med en förhandlingsteknik utbildning i bagaget kommer du att förhandla bättre och se fler möjligheter.
Utbildningsmål
Du kommer att förbättra resultaten av dina framtida förhandlingar.
Främst genom att:
- bättre kunna förbereda dina förhandlingar på ett strukturerat sätt
- bättre kunna förhandla på ett strukturerat och målmedvetet sätt
- bättre kunna reflektera efter förhandlingen på ett strukturerat sätt
Innehåll i utbildningen
- Förhandlingsprocessens olika faser
- Vad du skall tänka på under respektive fas för att kunna förhandla bättre
- Hur du förbereder en förhandling på ett strukturerat sätt och 13 punkter att tänka på
- Val av förhandlingsstrategi
- Hur du skall tänka för att komma fram till en balanserad målsättning
- Skillnaden mellan rationell logik och emotionell logik
- Effektiva förhandlingstekniker för att ta och behålla initiativet
- Principer för påverkan
- Om, var och hur du skall lägga det första budet
- Effektiva principer för köpslående
- Olika avslutningstekniker
- Hur du fördelar och skapar mera värde
- Vad som krävs för ett bra avslut
- Din personliga stil som förhandlare
- Du får träna förhandling under flera olika förhandlingsfall som pedagogiskt bygger på varandra
- Hur du strukturerat utvärderar din förhandlingsprocess
- 15 frågor att ställa dig själv efter förhandlingsteknik utbildningen
Ingår
- En dags utbildning i förhandlingsteknik med Ulf Giege Läs om Ulf
- Boken ”Ledande förhandlingsteknik och värdeskapande förhandlingsattityd”. Läs om boken
- Kursdokumentation
Vad som krävs för kurs via Zoom
Att du har laddat ned Zoom-appen och att du har kamera och mikrofon på din dator så att du kan ansluta med ljud och bild. Vi genomför några förhandlingsfall i par för att befästa teorin.
Fördjupad reflektion
Exempel på frågor som du kan ställa dig själv efter en förhandling är:
Överenskommelsen
1.Hur bedömde jag förhandlingsutrymmet?
2. Fick jag ett resultat som var närmare mitt reservationsvärde än min målsättning?
3. Kunde jag skapa mervärde?
Relationen
4. Hur var relationen när förhandlingen avslutades?
5. Hur utvecklades relationen under förhandlingen? Var det några särskilda situationer som påverkade klimatet vid förhandlingsbordet?
Ditt beteende
6. Hur pass väl förberedde jag mig?
7. Sökte jag aktivt ny information genom att ställa frågor under förhandlingen?
8. Lyssnade jag aktivt?
9. Var jag tydlig och övertygande med mina krav och uppfattningar?
10. Hur hanterade jag det första budet?
- Hur hanterade jag förankringsfaktorn?
- Började jag för högt, för lågt eller lagom.
11. Hur hanterade jag köpslåendet?
- Gjorde jag några ensidiga eftergifter?
- Kunde jag byta mellan olika parametrar för att skapa mervärde?
Din förhandlingsattityd
12. Hur pass väl försökte jag förstå den andra partens situation, intressen, personliga behov och interna förhandlingsbord?
13. Hur hanterade jag situationer som jag upplevde som stressande och/eller provocerande?
- Kunde jag agera på ett för mig konstruktivt sätt, eller tog känslorna över?
- Reagerade jag för hårt, för lite eller konstruktivt?
14. Vilka antaganden tog jag med mig in i förhandlingen och testade jag dem under själva förhandlingen?
15. Är jag lättad att jag kom över mitt reservationsvärde eller besviken på att jag inte nådde min målsättning?