Förhandlingens konflikthantering 2019-10-13T12:41:52+01:00

Förhandlingens konflikthantering

Syftet är att du skall kunna hantera komplicerade, komplexa och konfliktfyllda förhandlingar på ett strukturerat sätt. Kursen integrerar också de olika perspektiven förhandlingsteknik och förhandlingens psykologi.

Utbildningsmål:

Du kommer att förbättra resultaten av dina framtida förhandlingar främst genom att:

  • kunna hantera teknik- och relationsaspekter på ett balanserat sätt.
  • du på ett bättre sätt kan hantera förhandlingssituationer där sakfrågan är både komplicerad och komplex och att relationen dessutom är ansträngd.
  • utveckla din förmåga att agera konstruktiv, även i utmanande och provocerande situationer.
  • öka din förmåga att hantera tankar och känslor.
  • ytterligare utveckla din kommunikationsförmåga.
  • bli ännu mera medveten om din styrkor och utvecklingsområden som förhandlare.

Innehåll:

  • Integrering av förhandlingsteknik och förhandlingens psykologi.
  • Perspektiv på konflikthantering.
  • Struktur för egna förberedelser inför en konfliktfylld förhandling.
  • Struktur för förhandlingsprocessen.
  • Perspektiv på förhandlingsstyrka.
  • Helhetssyn på förhandlingen och ”Förhandlingens fyra rum” med perspektiv på
    • sakfrågan
    • relationen
    • beteende
    • känslor, tankar och antaganden
  • ”NeuroNegotiation” och vad som händer i hjärnan under en förhandling.
  • Perspektiv på vår sociala hjärna.
  • Ditt personliga beteende under en förhandling.
  • Hur du förhåller dig till egna tankar och känslor under en förhandling.
  • Perspektiv och verktyg för att utveckla såväl ditt inre som ditt personliga ledarskap.
  • Förhandlingens psykologi.
  • Olika kvalitativa nivåer på en förhandling utifrån ett relations- och kommunikationsperspektiv.
  • Skillnaden mellan rationell och emotionell logik.
  • Din personliga stil som förhandlare.
  • Olika övningar som pedagogiskt bygger på varandra.
  • Hur du skapa mera värde.
  • Hur du utvecklar din egen förhandlingsförmåga på ett strukturerat sätt, femton frågor att ställa dig själv efter förhandlingen.

Lärare

Ulf Giege

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som i din professionella vardag kommer i kontakt med olika förhandlingssituationer, såväl externa som interna. Exempel på deltagare är chefer, projektledare, inköpare, säljare, HR, och fackliga ombudsmän, med mera.

Pris: 6 900 kr

Tider: En dag, 09.00 till 16.30

Deltagare: Max 12 per kurs

Lärare: Ulf Giege

Nästa öppna kurs:

våren 2020 (datum ett fastställt)

Stockholm

Vad som ingår

Anmälan

Kursdatum Öppna kurser

Förhandlingsteknik fredagen 19 mars 2020
Se kursbeskrivning >

Förhandlingens psykologi torsdagen 20 mars 2020
Se kursbeskrivning >

Förhandlingens konflikthantering våren 2020 (datum ej fastställt)
Se kursbeskrivning >